Tipje van de luister-sluier

‘Wat doe je dan precies met de actualiteit in een luistercursus’, wordt me wel eens gevraagd.

ACTUEEL
Vaste prik van de luistercursus is de actuele mijmervraag: een vraag die gelinkt is aan een thema: de geboorte-, of sterftedag van een muzikant of componist, feest, of herdenking, een artikel uit de krant: het kan van alles zijn. Bij de vraag kunnne cursisten dan hun muziek-associatie met bijbehorend verhaal laten horen.

Dit keer was het de ‘dag van het slachtoffer’ (21 februari) die me bij John Lennon bracht. Die natuurlijk slachtoffer is geworden van een weirdo fan. Omdat ik benieuwd ben naar hoe de muzikale ontwikkeling van Lennon geweest zou zijn, werd de vraag:
Van welke overleden muzikant had je graag de ontwikkeling gevolgd. En aangezien mijn vragen breed interpreteerbaar zijn, kon de vraag ook zijn: van welke uitgestorven instrument had jij graag de ontwikkeling gevolgd. Zelf een creatieve insteek rondom het thema en muziek verzinnen, wordt aangemoedigd natuurlijk.

MIX
Gelukkig kwam iemand aan met Jeff Buckley, want altijd als ik Buckely hoor, gaat die vraag altijd door mijn hoofd. Afgezien van de woorden ‘doodzonde, dommage, enzo’. Verder klonken Amy Winehouse, Otis Redding (met een geweldig verhaal), Hildegard van Bingen en Django Reinhardt.

CORNETTO
Ikzelf ben razend nieuwsgierig naar (meer) nieuwe composities voor de zink. Dat blaasinstrument met die zoete, milde klank. Ultieme klank wat mij betreft, met haar met leer omwikkelde houten body, de gaten van een blokfluit en het mondstuk van een koperblaasinstrument. Een instrument dat ooit populair was (renaissance, vroeg-barok). Een instrumenten dat veel componisten prikkelde tot het schrijven van zeer virtuoze muziek. En een solo-instrument dat uiteindelijk de wedstrijd verloor van de viool en vergeten is totdat die Oude Muziek pioniers haar weer van stal haalden halverwege de vorige eeuw.

Een hele tijd gelee mailde ik eens over de zink met muzikant Bram Stadhouders.. benieuwd of dat gevolgen gaat krijgen. Ik hou hem in de gaten?. Zag ook dat Calliope Tsoupaki ( de huidige Componist des Vaderlands) er iets voor schreef.

En zo ontstaat er binnen een floep en een zucht een onderdeel in de cursus dat met van alles te maken heeft: vleugje muziekgeschiedenis, muziekfilosofie, actualiteit, anders luisteren, aanzetten tot mijmeren en aanjagen van je eigen fantasie. Komen analyse, theorie wel weer terecht in een ander onderdeel..

NEXT QUESTION
Aangezien de volgende luisterles in de week van 8 maart valt, is de actuele vraag een inkoppertje: welke musicienne zet jij graag in het zonnetje? Ik weet het al lang.

A suivre!

PS ik strooi op de facebookpagina van de Studio de komende tijd met wat fimpjes van bovengenoemde muzikanten en instrumenten..